RESEARCH REPORT

MAKING PuBLIC CORRUPTION IN SOUTH AFRICA

AN ANALYSIS OF MEDIA REPORTS ON CORRUPTION

OVER THE PERIOD 1 NOVEMBER 2000 - 31 DECEMBER 2001

COMPILED BY:
C.J. STEENKAMP
JUNE 2002

CAPE TOWN

RESEARCHED FOR: ©J.P.LANDMAN AND ASSOCIATES



Research report: Making public corruption in SA

TABLE OF CONTENT

PAGE
1. INTRODUCTION 2
2. METHODOLOGY 2
3. RESULTS 5
3.1. NUMBER OF CASES 5
3.2. TYPES OF CORRUPTION 6
3.3. AGENTS UNCOVERING CORRUPTION 7
3.4. LEVEL AND LOCATION OF CORRUPTION 11
3.5. FOLLOW-UP STEPS TAKEN 16

4. CONCLUSION 19



Research report: Making public corruption in SA

1. INTRODUCTION

This study focused on newspaper reports of corruption in South Africa over the period November
2000 until December 2001. Since the majority of citizens, including policy makers, report that
they receive their information about corruption from the media, it is important to analyse what

type of information is in the public realm about corruption.

The purpose was to look at ways in which cases of corruption had been reported in the media over
the 14-month period. It was originally intended as a control study of a similar study conducted on
articles published during the 17-month period immediately prior to this (June 1999 to October
2000)*, but has since adopted a wider focus. The two questions guiding the analysis asked 1)
who was most responsible for exposing corruption in South Africa and, 2) what happens once a

case of corruption had been uncovered (even if it is only alleged and has not yet been proven)?
A broad definition of corruption was adopted, referring to all cases where a person(s) used their
positions of power, influence or access to public resources for their own personal gain. This

included activities ranging from accepting bribes in exchange for favours, to nepotism or fraud.

2. METHODOLOGY

The aim of the study was threefold: Firstly, it aimed to identify the individual cases of corruption
that the media reported on over the 14-month period. Secondly, it wanted to establish which agent
(for example an official process, investigative journalist, civil society actor or whistle-blower)
was responsible for bringing the corruption into the public sphere. Lastly, it wanted to identify
which agents were called in to take follow-up steps on these now public cases of, often only

alleged, corruption.

A total of 1705 articles from the South African print media published over the period in question,
were analysed. The articles were assembled by the SA Media Service based at the University of
the Free State and included reports by 25 sources in the South African print media. This included

all the national and provincial newspapers and articles appeared in English and Afrikaans.



Research report: Making public corruption in SA

The information was logged onto an Excel worksheet into several categories. Altogether there

were 12 categories. For all cases the following information was included:

B Number given to an article
These range from 1 — 268 and provide easy reference to cases. Articles were arranged

according to dates.

B The date of the article in which the case was first reported.
Only individual instances of corruption that were reported on by the media for the FIRST
time in the period under consideration were included. Reports on follow-up steps on older
(i.e. pre-November 2000) cases, or new developments in such “older” cases (for example,
the R43 billion- government arms deal on which new information on bribery or

irregularities came to light over a period of months) were not counted.

B The source of the above article

This refers to the newspaper in which the article was published.

B A brief description of the case

B The agent responsible for making the corruption public.
This category refers to the way in which corruption was exposed, leading to media reports.
This could have four values: official processes; investigative journalists; civil society or
whistleblowers. The analysis was heavily dependent upon the information provided by the
media. It can be well conceived that, in some instances, another agent, such as a
whistleblower, brought the corruption to the attention of the authorities before it was
brought to the attention by the media. For example, a whistleblower within the SAPS could
have alerted the SAPS anti-corruption unit to the irregularities. However, if it was through
the anti-corruption unit that the incident was made public in the media, the SAPS anti-
corruption unit — and not the whistleblower - will be logged as the agent responsible for
making the corruption public. The media mostly does not provide information (conceivably

because they do not have access to it) about such whistleblowers.

! See Landman, J.P. 2001. “Corruption — not a one way street” in Beeld, 25 March 2001.



Research report: Making public corruption in SA

B The follow-up steps taken (either internal or external, or both)

If the corruption took place within state structures, the following additional information was

logged:

B The level (national, provincial or local) within the state machinery where the corruption
occurred.

B The location (referring to the department or parastatal, for example) of the corruption

B Information on previous incidents of corruption within the body named in the previous

category, if this information was mentioned in the articles.

An example of a case of corruption within state structures has been logged as follows:

Number 28

Date of article 4 Jan 01

Source of article Pretoria News

Description of case Commander and two staff members of Ga-Rankuwa Murder

and Robbery unit accused of accepting R2000 bribe to

release two murder suspects.

Level of corruption National

Corruption within Location (Department) | SAPS, Police station in North West

state structures Corruption track record

Official process SAPS Anti-corruption unit

Agent responsible for (specify)

exposing corruption

Investigative

journalism

Civil Society

Whistleblowers

Internal Suspended without pay
External (specify) CJs

Follow-up steps taken




Research report: Making public corruption in SA

3. RESULTS
The analysis was carried out in the period 1 May 2002 to 15 June 2002. The following sections

set out the major findings, organised according to the categories on the log sheet.

3.1. Number of cases:

The print media reported on altogether 268 individual “new” cases of corruption in the period
November 2000 to December 2001 (inclusive). These cases were classified into two categories:
Firstly, instances where corruption took place within the public sector (also referred to as state
structures). This includes corruption within government departments (national or provincial),
local municipalities, parastatals and incidents where judges or magistrates were involved (they

form part of the broader judicial sphere.) In this category 239 cases were logged.

Secondly, there were instances where the corruption took place in the private sector or civil
society, such as political parties or community organisations. In this category 29 cases were

logged.

This report, however, is mostly concerned with the cases of corruption that took place within state
structures and will therefore focus on the analysis of data in that category. The study hopes to
shed light on the ability of, specifically, the state to detect and deal with corruption within its own

ranks.

It should be remembered that, whilst 268 individual cases of corruption were reported in the
South African media over a 14-month period, one cannot conclude that only 268 cases of
corruption occurred in South African during this time. The results of this study will also propose
some answers to the questions: What makes a case of corruption appear in the print media? Why

have these cases come to light, and not others? What makes a case of corruption newsworthy?



Research report: Making public corruption in SA

3.2 Types of corruption

A table relating the nature of the crimes which landed in the public sphere, is constructed based
on the descriptions of each case. These broad categories of crimes are fraud, bribery, corruption in
general (this includes cases where the media reports did not specify the nature of the offence, or
cases where two or more of the other crimes named here, were committed simultaneously),
mismanagement, theft, nepotism, a severe conflict of interest (such as cases where an official has
strong business interests in a company which had won a contract with the official’s department)

and money laundering.

TABLE 1
Types of corruption uncovered within the public sector
Code® | Type of corruption No. of cases % of 239
2 Bribery 78 32.6%
3 Corruption in general 71 29.7%
1 Fraud 29 12%
4 Mismanagement 20 8.3%
5 Theft 18 7.5%
6 Nepotism 11 4.6%
7 Conflict of interest 11 4.6%
8 Money laundering 1 0,4%
TOTAL 239 100%

The above table shows that 32.6% of cases reported refer explicitly to bribery. These are followed
closely by corruption in general, where 71 cases (29.7%) are reported. Other corruption related
crimes, which received media attention are fraud (12%), mismanagement (8.3%), theft (7.5%),

nepotism (4.6%), conflict of interest (4.6%) and money laundering (0.4%).

2 The column named “Code” contains the coding value awarded to each category (as stated in the next column) on
the original data-spreadsheets. Therefore, the numbers in this column are not necessarily in descending order. This is
the case with all the tables in this report.



Research report: Making public corruption in SA

3.3. Agents responsible for uncovering corruption

3.3.1 Within state structures

The exposure of corruption is important, because once cases of corruption come into the public
arena there is an assumption that the glare of publicity may put pressure on public officials to deal
with the corruption in question.® One example from the dataset of this clearly happening, is the
case of the KwaZulu Natal MEC for Housing who evacuated his mansion for a more modest
dwelling after revelations by a newspaper about the extravagant monthly rent of R22 500, which

the taxpayer is paying”.

The breakdown of agents responsible for exposing corruption within the public sector, were as

follows:

TABLE 2

Agents responsible for uncovering corruption in state structures

Agent No. of cases % of 239
Official processes 144 60.2%
Civil society 44 18.4%
Whistleblowers 31 13.0%
Investigative journalism 20 8.4%
TOTAL 239 100%

In the overwhelming majority of cases (60% or 144 instances), corruption was exposed through
official processes. These processes are instituted, maintained and controlled by the state. (A
further breakdown of the nature of these processes can be found in table 2.1.) Civil society was
responsible for uncovering 18 % (44 cases) of the exposed corruption, whistleblowers for 13 %

(31 cases) and investigations by journalists for a mere 8% (20 cases.)

The state is clearly the agent most responsible for bringing corruption within its own ranks into

the public sphere. However, it should still be remembered that it is not known how much

® The Public Service Accountability Monitor at Rhodes University had developed an innovative methodology which
follows up on newspaper reports on corruption in the Eastern Cape to make sure that public officials in that province
are held accountable once allegations of corruption have come to light. Visit their website at www.psam.ru.ac.za.

* Case 3 on the data sheet.



Research report: Making public corruption in SA

corruption remains hidden. What is important to note is that the official processes in place are

indeed able to pick up corruption.

= Corruption brought to light by official processes
The 144 cases made public by official processes can be broken into further categories, which will

shed light on the specific nature of these state-generated and controlled processes.

TABLE 2.1

Official processes exposing corruption

Code | Category No. of cases | % of 144

1 Internal departmental investigation 72 50%

3 External reports 28 19.4%

4 SAPS investigation 26 18%

5 Others 11 7.6%

2 CJS (Criminal Justice System) 7 4.8%
TOTAL 144 100

In this breakdown, 50% of cases (72 of 144) came to the attention of the public through the media
following a departmental investigation. The first category includes investigations by the SAPS
Anti-corruption unit, because these are investigations by the Police into irregularities within their
own ranks. Other examples of processes in this category include internal audit reports, cases

highlighted in speeches by the MEC or Minister, and departmental anti-corruption drives.

In the second instance, 28 cases (19.4%) were exposed by external reports, generated by actors
outside the department where the corruption took place. Examples of such actors are the

Auditor-general, outside bodies such as the Automobile Association and other departments.

In a further 26 cases (18%), the SAPS was responsible for making corruption public. This
category only includes investigations (whether by the Scorpions or another divisions of the
Police Service) into irregularities, which could then be followed with actions by the Criminal
Justice System (CJS) (which includes arrests and court cases) at a later stage. Corruption, which
was reported on before a suspect was arrested or brought to court (i.e. before the case entered the

CJS) , fell into this category.



Research report: Making public corruption in SA

Eleven cases were uncovered through joint operations by two or more of any of the above-
mentioned actors and were placed in the category “others”. Often corruption would only become

public after a joint investigation by the Scorpions and the Auditor-general, for example.

In the last category, where the media picked up on corruption only after the case had entered the
CJS, 7 cases, (4.8% of all reports) were logged. These cases were thus reported on after arrests or

court appearances had been made.

= Corruption brought to light by civil society

The category of actors responsible for uncovering the second largest number of corruption cases,
was civil society. Civil society also consists of a variety of actors, existing within the sphere
between the state and the family. The following table sets out the number of cases exposed by the

various actors in the civil society sphere.

TABLE 2.2.

Civil society actors exposing corruption

Code | Category No of cases | % of 44

2 Community and interest groups 23 52%

1 Political party 10 23%

3 Trade Unions 9 20%

4 Individual in positions in community 2 5%
TOTAL 44 100%

The majority of cases here (24) were made public by community and interest groups. These range
from community groups concerned about housing allocation, to formal associations such as the

SA Gun Owner’s Association.

Ten of the 44 cases exposed by civil society was the result of allegations voiced in public by
various political parties. In this respect, the Democratic Alliance was by far the most vocal,
making public allegations of 6 instances of corruption. Interestingly, the ANC youth league,

despite their strong links with the governing party and therefore expected access to officials to



Research report: Making public corruption in SA

pressure them into putting official processes in place, was responsible for bringing one case

directly to the media’s attention.

Formal trade unions were responsible for exposing 9 cases and individuals in influential positions
within the civil society sphere, such as a prominent businessperson or director of a training

institution, exposed 2 cases.

3.3.2 Within private sector and civil society

The analysis has shown that official processes were also the agent most successful in exposing
corruption in the private sector and civil society. Here official processes exposed 12 cases
(41.4%), whistleblowers exposed 9 cases (31%), civil society made five cases public (17.3%) and

investigating journalists three cases (10.3%).

However, the gap between the success of whistleblowers (31%) and official processes (41%) in
exposing corruption is much smaller than is the case with corruption in the public sector where
whistleblowers uncovered a mere 13%. There is a possible explanation for this observation: the
state-generated official processes uncovering corruption in the state machinery probably often act
on tip-offs by whistleblowers within these departments. The corruption thus only became public
through the state’s public relations capacity, which related it to the media. In the private and civil
society sectors, whistleblowers often have to speak directly to the media, since the intermediary

processes and mechanisms are not yet in place.

TABLE 3

Agents responsible for uncovering corruption in private sector and civil society
Agent No. of cases | % of 29

Official processes 12 41.4%

Whistleblowers 9 31.0%

Civil society 5 17.3%

Investigative journalism 3 10.3%

TOTAL 29 100%

10



Research report: Making public corruption in SA

3.4. Level and location of corruption

The following analysis is based only on the incidents of corruption that took place within the

public sector.

= Level of corruption

Corruption in the public sector can take place on various levels: national, provincial or local.
Individual incidents of corruption are categorised into one of these levels, based on the level of
authority under which the perpetrators were employed. In all instances of corruption on a national
level, the incident took place within national state departments or the national headquarters of
parastatals, such as Telkom. Corruption involving police officers at local police stations were
classified under ‘national SAPS’, because of the national command structure of the SAPS.
Corruption in provincial departments were logged on the provincial level and corruption in all

sections that fall under the authority of a municipality were classified as local.

TABLE 4
Levels within state structures where corruption was uncovered

Level within state structures | No. of cases % of 239
National 99 41%
Provincial 83 35%
Local 50 21%

No level specified 7 3%
TOTAL 239 100%

According to this breakdown, reported corruption occurred mainly at national level (41%)
followed by provincial (35%) and local (21%) levels. In seven of these cases the perpetrators
were magistrates or judges who are supposedly independent from the state. Corruption thus took
place within the broader judicial sphere and not within a government department as such.
However, one could argue that, although these actors are not within a specific department, they do
fall under the authority of other national bodies such as the Magistrate’s Commission that regulate
their conduct. In this view, they can be classified on the ‘national’ level, which would increase
that amount from 99 to 106 (44% of all cases).

11



Research report: Making public corruption in SA

A similar study®, commissioned by Transparency International and executed by the Community
Agency for Social Enquiry (CASE), analysed 1358 articles on corruption (that occurred nationally
and internationally) in the period January 1999 to June 1999. They found that most of corruption
took place on local level (35%), with provincial (34%) and national (27%) levels following. This
is the inverse from this study’s findings. However, the different definitions adopted by the two
studies, can explain this contradiction. The Transparency International study assigned instances of
corruption to the various levels on the basis of the geographical position of the crime. If the crime
took place in a certain province and its effect was limited to that province, it was classified under
“provincial”. In this study, cases were assigned to the various levels, based on the structure of
authority under which that crime was committed. Therefore, where this study would classify all
cases of police corruption on the national level (as explained previously), the Transparency
International study would classify cases of police corruption according to the geographical

location of the police station where the crime took place.

= Location of corruption

The focus can be shifted slightly to highlight the location of the irregularity by grouping all the
cases into sectors. These sectors include cases from all three levels of the state - local, provincial
or national. A case of housing irregularities by officials in a municipality (thus taking place at the
local level) would be placed in the same Housing Sector as fraud committed by an official in the

National Department of Housing, which falls on the national level.

® Research report. Transparency South Africa. 2000. Corruption and Good Governance: A media profile. Published
by Community Agency for Social Enquiry (CASE).

12



Research report: Making public corruption in SA

TABLE 5
Corruption in state sectors
Code Sector No. of cases | % of 239
5 Police, Safety and Security 34 14.2%
9 Transport and Traffic 26 10.9%
1 Housing 20 8.4%
8 Public Works and Enterprise 20 8.4%
14 Education 20 8.4%
21 Legislature/ Council 17 7.1%
4 Health 16 6.6%
6 Justice 16 6.6%
2 Correctional Services and Prisons 12 5%
13 Finance 9 3.8%
15 Welfare and Social Work 8 3.3%
22 Office of the Premier/President 8 3.3%
10 Home Affairs 7 2.9%
3 Environment and Tourism 5 2.1%
19 Agriculture 5 2.1%
7 Trade and Industry 4 1.7%
12 Telecommunications 4 1.7%
17 Sport 3
20 Culture, Arts and Science 2
11 Labour 1
16 Mineral and Energy 1
18 Defence 1

TOTAL 239

Altogether 22 sectors were identified. Many of these divisions between sectors are clear-cut, but
explanatory comments on the delimitation of the boundaries of some sectors are necessary. Over
and above the obvious cases where officials within specific government departments were the

perpetrators, some sectors include additional actors.

13



Research report: Making public corruption in SA

e The Health sector includes corruption within ambulance services, as well as in hospitals and in
the various health departments (whether at national or provincial level).

e The Police, Safety and Security sector includes all cases of corruption, often such as bribery,
that took place in Police stations where police officers were involved.

e The Justice sector also includes irregularities perpetrated by magistrates and judges (who do
not fall directly under the Department of Justice).

e Corruption concerning the awarding of general contracts by Tender boards etc. (which are not
within a specific department) also fall under the Public Works and Enterprise sector.

e The Transport and Traffic sector includes drivers’ licences scams and acts of corruption
perpetrated by traffic officials.

e Irregularities in the South African Revenue Service, as well as the payment of ‘ghost’ workers
where various departments are involved, are grouped under the Finance sector.

e Lastly, the sector for Legislatures and Councils includes acts perpetrated by members of these

bodies in their capacity as members.

Table 5 shows that the Police, Safety and Security sector had the most cases (34 cases or 14.2%)
of corruption that were made public. Other sectors with high scores are Transport and Traffic (26
cases or 10.9%), Housing (20 cases), Public Works and Enterprise (20 cases) and Education (20

cases) or 8.4% each.

The relatively high score for the Police, Safety and Security sector could be attributed to the

effectiveness of the SAPS anti-corruption unit in making public corruption within its own ranks.

14



Research report: Making public corruption in SA

= Corruption at provincial level
A further breakdown of corruption on the provincial level (table 5), reveals the Eastern Cape
(with 25 cases) as the one province where the most corruption at the provincial level was exposed,

followed by KwaZulu-Natal with 19 cases.®

TABLE 6

Corruption in provinces

Province No. of cases | % of 83
Eastern Cape 25 30%
KwaZulu Natal 19 23%
Gauteng 10 12%
Northern Province (Limpopo) 9 11%
Mpumalanga 7 8%
North West province 5 6%
Western Cape 4 5%
Free State 3 4%
Northern Cape 1 1%
TOTAL 83 100

® It must be remembered that this only refers to corruption within provincial structures. Irregularities within traffic
departments and local councils, which may have been reported more frequently in the other provinces, were not
classified as falling on the “‘provincial’ level.

15



Research report: Making public corruption in SA

3.5 Follow-up steps taken

The state could respond to reports of corruption in two ways. Firstly, it could deal with it
internally. In this response, the body (e.g. department) where the corruption occurred could
appoint a departmental investigation into the matter or charge the suspects to appear in front of a
disciplinary hearing. The other option is to request external agents to follow the matter up. These
agents are external to the department or unit where the corruption was detected, but can still fall
under the broader umbrella of the state. (A breakdown of the variety of external agents called

upon is provided in table 8.)

TABLE 7
Follow-up steps taken in response to corruption within state structures
Follow-up steps No. of
cases’
External 113
Internal 94
No action taken 57

Sometimes one case of corruption would elicit an internal departmental investigation, as well as
an external agent to investigate. In 57 instances of corruption (this is 23.8% of the total 239 cases
included in this study), no follow-up steps were logged due to the absence of such information in
the news reports. In some cases newspaper reports did not stipulate whether any follow-up steps
had been taken. In other cases, these steps could have been taken and been appropriately been
reported on, albeit in the period after December 2001, which then falls outside the scope of this

study.

In the cases where follow-up steps were reported to have been taken, it is clear that bringing an
external agent in to take charge of the matter is the favourite response. However, again a word of
caution: Sometimes irregularities only became public after an internal investigation had been
instituted in response to rumours of such irregularities. In these cases, the internal investigation,
which had lead to the exposure of corruption, would be classified as the ‘official process’

exposing corruption, rather than as the immediate follow-up step. Table 2.1, which had set out

"It is therefore important to notice that, due to the double responses elicited by some single instances of corruption,
the sum of the amounts in the column of table 7 will NOT equal the total number of cases in this study (239 cases).

16



Research report: Making public corruption in SA

the nature of official processes, showed that departmental investigations exposed 50% of
corruption incidents. This, coupled with the relatively high number of internal responses to
corruption, shows a high level of action taken by government departments and state structures

themselves towards corruption in their own ranks.

A variety of external agents were called in to deal with or investigate alleged corruption. Many
cases had already been referred to the criminal justice system, where arrests or court appearances
had been made, by the time the corruption became known. In such cases the external follow-up
steps were classified as Criminal Justice System (CJS), thus indicating that the case (and
perpetrators) has entered the machinery of the official criminal justice system, consisting of an

arrest, a following court appearance and court case.

The following table is a breakdown of the number of cases referred to each external agent.

TABLE 8

External agents dealing with corruption in the state structures

Code External Agent No. of Cases | % of 113
1 Criminal Justice System (CJS) and Police 88 78%

2 Directorate of Public Prosecution, National | 7 6%

Prosecution Authority

3 Scorpions 7 6%

7 Other department to investigate 4 4%

4 Auditor -general 2 2%

5 External auditors/ external bodies 2 2%

6 Public Protector 2 2%

8 Heath Commission 1 0.9%
TOTAL 113

The official Criminal Justice System (CJS) is by far the most popular external body for referring
corruption in the public sector to. In these 88 cases (78%), arrests or court appearances have
already been made by the time it was reported, or shortly after being reported. In a further seven

cases each (6%), the Scorpions specifically and the Public Prosecutor were asked to investigate.

17



Research report: Making public corruption in SA

When looking at the follow-up steps taken in relation to each agent responsible for making

corruption public, we see the following correlations:

TABLE 9°
Follow-up steps taken in response to corruption made public by various agents
172} (72}
g g -
- ) 175) ) —
= | |3 |8 S
= ! © é © c -
5 . |28 |3 |z g8
=t o e |8 |2 |8 |28
] —_— n 1 n
< S = |8 |E |B |28
8 > g€ |5 |8 |B | ®|%
i 2 SR |d |8 |28
Official 144 50 35% | 88 61% |22 | 15%
processes
Civil Society 44 21 48% | 11 25% |16 | 36%
Whistleblowers 31 12 39% |11 35% |12 | 39%
Investigative 20 11 55% | 3 15% |7 35%
Journalism
TOTAL 239 94 113 57

Exposures through official processes were followed by internal steps in 50 cases (35%) and
external steps in 88 cases (61%). In 22 (15%) cases no follow-up action was taken. Exposures by
investigative journalists elicited an internal response in 55% (11) of the cases and an external
response in only 15% (3) of the cases. In 35% (7) of the cases no action was taken. Internal steps
were taken in response to 21 (48%) of the cases made public by civil society, external steps
followed exposure in 11 (25%) of these cases and inaction followed on 16 (36%) of these cases.
Lastly, corruption exposed by whistleblowers were reacted upon by internal follow-up steps in 12
(39%) cases, external steps in 11 (35%) of the cases and no action was taken in 12 (39%) of the

cases.

The results show that, with the only exception of corruption exposed by official processes,

exposures by all other agents were met with more internal follow-up steps than other action (or

18



Research report: Making public corruption in SA

inaction). Exposures through official processes elicited the greatest number of external follow-
ups, but that could be attributed to the fact that internal processes had exposed many cases to start

with, and that even further internal follow-up steps were deemed to be of little use.

4. CONCLUSIONS

The original aim of this study was to find out to what extent it confirms the findings of the
previous 1999-2000 study. That first study found that in the period June 1999 to October 2000
(inclusive) 167 instances of corruption was reported in the media for the first time. In 75% of
these cases the exposure was the result of official processes, 11% by investigative journalists,

10% by civil society and 4% by whistleblowers.

The following table 10 compares the two sets of results:

TABLE 10

Comparison of 2000 and 2002 study

Agent uncovering corruption | 2000 study 2002 study
Official processes 125 (75%) 144 (60.2%)
Civil society 16 (10%) 44  (18.4%)
Whistleblowers 7 (4%) 31 (13.0%)
Investigative Journalism 19 (11%) 20 (8.4%)
TOTAL 167 (100)% | 239 (100%)

Although the numbers differ, official processes were also in this 2002 study by a clear majority
(60%) the agent most responsible for uncovering corruption. Civil society (18%) was in the
second place (as opposed to investigative journalism in the previous study), whistleblowers third
(13%) and investigative journalism (8%) responsible for bringing least cases to the media’s
attention. There is a remarkable increase (almost 10%) from the 2000 study in the success of

whistleblowers to make public irregularities within the state machinery.

8 Due to some instances of corruption eliciting both an internal and external response, the sum of the amounts in the
horizontal rows (in columns # 3, 5 and 7) will not equal the totals for that category (as indicated in column # 2).

19



Research report: Making public corruption in SA

Media reporting of corruption was not this study’s chief focal point, but it rather used media
reports as a source of information. However, some conclusions regarding media reporting of
corruption can be drawn. Firstly, the South African print media are willing partners of the
government in making corruption public. Most newspapers widely reported specific statements or
revelations by departments concerning corruption in their ranks, at the time. Secondly, the media
is ineffective in tracking cases of corruption once they have become public, except in cases where
high profile individuals are involved. The media would thus report on corruption exposed, but
then produce no follow-up reporting on events after the exposure. Questions such as did the case
go to court, was the perpetrator found guilty and sentenced, remain largely unanswered.® Thirdly,
reporters seldom refer to the specific department’s past experiences (or ‘track record’) with
corruption when writing about a new irregularity. Including this information in newspaper reports
could be useful for the public to keep track of the government’s general performance regarding

corruption and to contextualise “new” individual instances of corruption.

And lastly, coming back to one of the questions asked earlier in the report: What makes the media
report on some instances of corruption and not on others? According to the analysis, investigative
journalists are the agents least likely to expose corruption. On the other hand, the state is
overwhelmingly the most successful agent in making public sector corruption public through
official processes, which are then reported on by the media. This raises the possible existence of a
wide-spread culture of so-called “press-release” journalism, where the media are largely
unwilling (or unable) to expose corruption pro-actively and on own initiative, preferring to wait

for a cue from the state.

The analysis has shown that the South African state is largely responsible for bringing corruption
within its own structures to light and also in following up these instances of corruption (whether
by their own mechanisms or commissioning an external agent) once it has become public.
However, there exist doubts regarding the effectiveness and pro-activeness of the South African

media in their reporting of corruption in the public sector.

° This is illustrated by the 57 cases ( 24 % of all 239 cases logged) where no follow-up steps were reported.

20



Research Report

Audit and Analysis of 2006 South African Print Media Reports on
CORRUPTION

For JP Landman and Associates

30 September 2007



Table of Contents:

Introduction
Outline of the report
Background
Context
Methodology
e Database architecture
e Coding of media reports
e List of publications
0 By number of media reports
0 By number of “new” cases reported
Findings and Analysis
e Print media with the most corruption reports
e Print media with the most “new” cases of corruption
e Ratio of media reports to “new” cases of corruption
e Analysis of “new” cases
0 by sector
o by level
O by province
= Eastern Cape
= Free State

= Gauteng
=  KwaZulu Natal
= Limpopo

= Mpumalanga

= North West

= Northern Cape

= Western Cape

0 by department

= Housing

= Policing
Reporting on corruption in the public interest
Conclusion



Introduction

Opening a newspaper in South Africa, chances are good, almost 100% on any given day of the year,
that you will read about corruption. This will be in the form of either a media report detailing a
“new” case of corruption (i.e. one that you have not read about before), or an article updating an
ongoing case of corruption (such as “Travelgate” or the arms deal), possibly a hard-hitting editorial
opining on the declining state of public sector ethics, or a vehement letter to the editor complaining
about corruption in a particular department, and perhaps even a cartoon by Zapiro lampooning the
political leaders of the day.

The role of the media in shaping both citizens’ opinions and perceptions of corruption justifies an
analysis of the type of information, albeit sometimes limited and incomplete, that exists in the
public realm about corruption.

This report, undertaken by JP Landman and Associates for the Department of Public Service and
Administration, looks at the South African print media’s reporting of corruption over a twelve-
month period (January to December 2006). The media reports from over 40 print media sources
were collated by the CORE press clipping service at the University of the Free State and coded as
being reports on the topic of “corruption”. The research methodology is described in more detail
below.

A number of research questions are raised by such a study: What can an audit and analysis of media
reports on corruption actually tell us? Can it tell us something new about corruption, where and how
it happens, what form it takes etc and most importantly, whether it is being dealt with or not? Or, is
it more likely that this type of study potentially tells us something about the state of the media’s
reporting on corruption, rather than corruption per se? What is the role of the media in reporting on
corruption? What determines the type of corruption cases that the media report and follow up on?
Who determines what is in the public interest? Does media reporting of corruption make a
difference in terms of preventing it? Does media coverage of corruption foster the perception that
corruption is actually increasing or rather that progress is being made in tackling it when it comes to
light? Can an analysis of media reports potentially assist anti-corruption agencies to do their job
more effectively by detailing information on the type of corruption and where it occurs etc? What
do print media reports tell us about how a particular corruption incident originally came into the
public domain? For instance was it through the hard work on an investigative journalist, possibly a
whistle-blower, or more likely an official process such as an Auditor General’s report, or media
reporting on a court appearance? These are some of the questions that frame this study.

Outline of the report

The report is structured in the following way: First, a brief background note highlights the context
of anti-corruption reforms and research in South Africa; Second, the context summarizes the main
findings of the SANEF study that looked at corruption reporting in the South Africa media in
general over a two-year period; Third, the methodology for this analysis is described in termso f the
architecture of the electronic database, the coding of media reports and the list of publications. The
section on Findings and Analysis looks at the media’s coverage of corruption in general, followed
by a focus on the “new” cases. These are analysed in more detail by sector, level, province and
department. A few thoughts are offered on the public interest angle of corruption reporting before
concluding the report.



Background

Since 1997 the South African government has committed itself to proactively address the issue of
corruption, including trying to understand this complex phenomenon. Resolutions passed at the
cross-sectoral National Anti-Corruption Summit in April 1999 stress the importance of social
analysis and research on corruption.

In 2002/3 as part of the United Nations Global Program Against Corruption signed with the
Department of Public Service and Administration, a Country Corruption Assessment was
undertaken to collect baseline data on the nature and extent of corruption in South Africa, using
various data collection methods and survey tools, including an analysis of media reports. In 2007, a
similar country assessment is being undertaken, and this report, looking at media reports of
corruption during 2006, feeds into the larger project of trying to understand the nature of the
problem of corruption as it currently manifests itself in South Africa.

In April 2007 South Africa hosted Global Forum V on Fighting Corruption, an inter-governmental
forum attended by over 1000 delegates from around the world. The final conference resolution
confirmed the urgent recognition that measurements of corruption need to move beyond pure
perception based approaches and that there are other sources of data that can give one an indication
as to the extent of the problem a corruption, a problem rated by the Afrobarometer in 2006 as
serious by almost 20% of South Africans.

This report, which builds on two earlier studies undertaken by Landman and Associates, is thus a
contribution to our understanding of corruption and media reporting thereof. It does not cover
reporting on corruption that comes to light through other media sources that citizens may use to get
their news, such as the internet or the broadcast media. It also does not engage with larger questions
such as the distribution of print journalists in the country and how that in turn might affect the type
of corruption stories that are covered.

Context

Before detailing the findings that emerged from this study, a recent study on corruption reporting,
undertaken by the SA National Editors Forum (SANEF) provides some context to this report. The
findings that are relevant to this report are summarized below.

The survey, “Corruption Reporting in leading SA media” was commissioned by SANEF and
conducted by Media Tenor South Africa and analyzed the period 1 January 2005 to November
2006.

Of almost half a million news reports in leading South African print and TV media, only 3296
reports were on the topic of corruption. These included the general portrayal of corruption,
corruption in the corporate environment, and the coverage of corruption in politics. The study thus

! Corruption Reporting in Leading SA Media: A concise study conducted by Media Tenor South Africa, commissioned
by SANEF. Powerpoint presentation to National Anti-Corruption Forum 15 February 2007.



found that the average share of monthly media coverage focusing on corruption in 2006 was 0,8%
of all media reporting, i.e. there was very little news on corruption in the SA media, although two
weekly publications devoted more coverage than the average 0.7% to reporting on corruption,
namely the Mail and Guardian (2%) and City Press (1.5%). There was media spike in corruption
coverage in October and November 2006 (still below 2% of all news) related to particular high
profile corruption cases such as “Travelgate”, a Senior Scorpions advocate accused of corruption
and the NPA announcement of a possible re-indictment of Jacob Zuma. Almost a third, i.e. 32% of
all coverage on corruption in the political arena during 2005 and 2006 referred to Jacob Zuma.

While the SANEF study found that the media during 2006 focused on top-level corruption within
government (i.e. corruption of politicians/political parties) there was very little emphasis on
corporate connections. The report did however find an increased focus on media reporting of
corruption in the corporate world (up 37% in 2006 from 2005) with a focus on specific cases (such
as Nkobi Holdings and JCI, Rand Gold and Exploration). Provincial government corruption
received the most constant attention from the media, whereas the reporting on corruption in national
government fluctuated the most. The study found there to be little indication of “positive” news
about corruption eg. pro-active policies and actions against corruption.?

In response to the SANEF report, discussed by the National Anti-Corruption Forum, Minister
Fraser-Moloketi said it showed that by focusing on high-profile corruption cases, the media
contributed to a “negative psychosis” that South Africa was generally corrupt, giving examples such
as the case of Jacob Zuma and Travelgate. She said in fact that in most cases it was the government
that exposed corruption. At the forum it was said that the media should go beyond investigative
journalism and play a more empowering and educational role and that positive developments in the
combating of corruption should also be reported more vigorously.®

Methodology

This largely qualitative study is informed by two previous studies of media reports of corruption
undertaken by Landman and Associates. For a number of reasons, including inevitable differences
in the way in which the articles were captured and coded, strict comparability is not an option.

The methodology used in this report differs from the SANEF study in significant ways. Firstly the
report focuses only on information gleaned from print media reports on corruption in South Africa
covering a one-year period (1 January 2006 to 31 December 2006). Secondly, this study does not
focus on high-profile corruption cases such as Jacob Zuma or Travelgate. Rather it looks at “new”
cases of corruption that are reported on in the 2006 period. i.e. incidents that are reported on in the
media for the first time in 2006 (even though the corrupt activity may have occurred previously). As
such “old” cases such as the arms deal and Travelgate, are not captured as “new” cases, in this way
ensuring that the diversity of actual specific instances of corruption that were reported on by the
print media in 2006 are noted.

The aims of the study include:
e to electronically catalogue all print media reports of corruption over the 12 month period
into a searchable database;

% The Argus, 13 March 2007, “Graft lurks within big business — Sanef”
® Sapa - The Argus, 13 March 2007, “Perceptions of corruption way off mark, study shows”



e to identify “new” cases of corrupt activity in both the public and private sector that the
media reported on over the 12-month period;

e to establish from media reports where the cases of corruption occurred, in terms of sector
(e.g. public/private), level of government (e.g. national or local), province (e.g. Gauteng),
department (e.g. Education);

e to look more closely at specific cases of corruption reported on by the media in the period
under review and discuss the public interest angle; and

e to draw some tentative conclusion from the database as to the print media’s reporting of
corruption in South Africa.

The corruption articles were assembled by the SA Media Service based at the University of the Free
State with 41 South African print media sources included, covering both English and Afrikaans,
national and regional, daily and weekly publications.

In total 1807 media reports on corruption were collated over the period in question.

Each media report was logged onto an Excel worksheet into several columns (A— G). “New” cases
of corruption (n-160) included additional information, captured in columns (H — Q).

Database architecture

A: Topic: E.g. 14, 15, 31 — These are coding numbers used by SA Media Service

B: Reference number: E.g. 80, 299, 499 — coding numbers used by SA Media Service

C: Date: E.g. 17 July 2006 (There were only 15 days during 2006 on which no media report on
corruption is recorded)

D: Publication: E.g. Beeld or Sunday Times

E: Language: E.g. English or Afrikaans

F: Type of media report: E.g. Article, Cartoon, Editorial, Op/Ed

G: Title of media report: E.g. “Political will to fight corruption still lacking”

H: Case #: E.g 1 - 160 refers to specific “new” cases of corrupt activity. Media reports covering the
same incident are coded as one case.

I: Case: E.g. New or old refers to a coding decision as to whether the media report is an “old” case
(i.e. Travelgate or the arms deal) or a “new” one that appeared in the media for the first time in the
period under review, even though the corrupt activities may have occurred pre-2006.

J: Sector: E.g. Public or private sector

K: Province: E.g. Gauteng

L: Level: E.g. Local, Provincial, National, International

M: Department: E.g. Health or housing or name of particular municipality, e.g. Manguang

N: Names: Example name of specific individual mentioned in the case, e.g. Portia Kgantsi

O: Type of Corruption (as recorded in the media report): E.g. alleged fraud, theft, corruption,
tender irregularities, financial mismanagement etc.

P: Anti-Corruption Agent (as recorded in the media report): E.g. Criminal Justice System, Police,
Auditor-General, Internal Disciplinary Hearing. Note in many instances a number of different
agents may have been involved.




| Q: Follow-up Action (as recorded in the media report): Charges, Case postponed, Conviction

Coding of media reports

The SA Media Service at the University of the Free State initially coded the media reports. A broad
definition of “corruption” appears to have been adopted with media reports on corruption including
instances where a person(s) have used their positions of power, influence or access to public
resources for their own personal gain. These activities range from alleged general corruption, theft
and fraud, to accepting bribes in exchange for favours, tender irregularities, financial
mismanagement, nepotism, money laundering or conflicts of interest. While consideration was
given to narrowing the coding of the “new” cases of corruption into particular types of corruption,
the diversity of the concept of corruption is such that it was decided to leave the type of corruption
as recorded verbatim in the particular media report.

The media reports (n-1807) were coded into various types of reports: Articles, Editorials, Op/Eds,
Letters, Cartoons and Advertorials.

Articles: 1331 of the media reports were coded as articles on corruption.
Editorials and Op/Eds: 174 media reports were coded as Editorials and 124 as Op/Ed reports.

Letters: 83 of the media reports on corruption were letters. Of these 71 were written to the English
print media, with 12 appearing in the Afrikaans print media.

Cartoons: There were 93 cartoons with a corruption theme appearing in the 2006 print media
collection. 27 appeared in the Afrikaans press, 66 in the English media. 47 of the cartoons referred
to former president, Jacob Zuma.

Advertorials: 2 Advertorials, by Correctional Services, documenting their efforts to fight
corruption were included in the media reports.

“New” cases of corruption: 269 media reports (exclusively articles) reported on 160 “new” cases
of corruption. Some cases of corruption were reported on in the media more than once and in a
number of instances there were over three and up to 11 media reports covering the same case. The
most reported cases of corruption will be discussed in some detail.



List of publications

13 Afrikaans and 28 English language publications were included by the CORE media service. The
table below captures the names of these publications.

In brackets - the number of total media reports (n-1807) on corruption by each publication.

The red - the number of “new”” cases of corruption (n-160) reported on by each publication.

Afrikaans (14) English (27)
1. Afrikaner (23) 2 1. Business Day (150) 13
2. Beeld (209) 27 2. Cape Argus (57) 14
3. Bloemnuus (1) 3. Cape Times (49) 7
4. Burger (109) 7 4. Citizen (132) 20
5. Die Vrye Afrikaan (1) 5. City Press (72) 19
6. Finweek (8) 6. Daily Despatch (69) 15
7. Hervormer (2) 7. Daily News (40) 5
8. Insig (1) 8. Diamond Fields Advertiser (24) 3
9. Kerkbode (1) 9. Express (1)
10. Landbouweekblad (4) 1 10. Financial Mail (18)
11. Ons Stad (3) 1 11. Independent on Saturday (13) 3
12. Rapport (29) 1 12. Leadership SA (1)
13. Volksblad (57) 9 13. Mail and Guardian (69) 3
14. Vrystaat Sake Bulletin (1) 14. Natal Witness (100) 10
15. Pretoria News (30) 5
Total Afrikaans Media Reports = 449 16. Saturday Independent (1)

17. Saturday Star (16) 3

18. Saturday Weekend Argus (8) 1

19. Servamus (3)

20. Sowetan (71) 14

21. Star (191) 18

22. Sunday Argus (12) 1

23. Sunday Independent (39) 1

24. Sunday Times (53) 9

25. Sunday Tribune (38) 2

26. Eastern Province Herald (93) 9

27. Weekend Post (8)

Total English Media Reports = 1358




Findings and analysis

Overall there were 1807 print media reports from various English and Afrikaans newspapers and
magazines on “corruption” collected by the CORE media service. The Afrikaans media reports on
corruption totalled 449 while 1358 reports on corruption appeared in the English media.

Print media with the most media reports on corruption
Publications having more than 50 media reports on corruption were, in descending order:

Beeld (n-209)

The Star (n-191)
Business Day (n-150)
Citizen (n-132)

Die Burger (n-109)

Natal Witness (n-100)
Eastern Province Herald (n-93)
City Press (n-72)
Sowetan (n-71)

Mail and Guardian (n-69)
Daily Despatch (n-69)
Cape Argus (n-57)
Volksblad (n-57)

Sunday Times (n-53)

The Afrikaans daily newspaper, Beeld, had the most media coverage of corruption (209 reports)
followed closely by the English daily, The Star (191). Business Day and Citizen followed, with 150
and 132 reports respectively. Die Burger (109) and The Natal Witness (100) also had over 100
media reports of corruption over the twelve-month period.

How many of these media reports referred to “new” cases of corruption?
Print media with the most coverage of “new” corruption cases
Publications covering ten or more of the 160 “new” cases of corruption in 2006 were:

Beeld (n-27)

Citizen (n-20)

City Press (n-19)

The Star (n-18)

Daily Despatch (n-15)
Cape Argus (n-14)
Sowetan (n-14)
Business Day (n-13)
Natal Witness (n-10)

What does this tell us?



Beeld coverage includes the most “new” cases of corruption (27) followed by Citizen (20), City
Press (19) and The Star (18). Other newspapers covering 10 or more “new” cases of corruption
include Daily Despatch (15), Cape Argus and Sowetan (14), Business Day (13) and Natal Witness
(10).

One explanation for the fact that a publication such as the Mail and Guardian does not feature
amongst publications covering more than ten “new” corruption cases is the distinction between
petty and grand corruption. The majority of “new” cases covered by the daily print media are petty,
dealing with relatively simple forms of corruption such as bribery, as opposed to more complex
cases of grand corruption that often involve an overlap of political and business interests.

Looking at the ratio of media reports on corruption in general as opposed to actual “new” cases of
reported on, it appears that City Press, followed by the Cape Argus and Daily Despatch’ media
coverage of corruption is more “efficient” with one media report in 3,7; 4; and 4.6 respectively
actually reporting on a “new” case of corruption. Less efficient media reporting of corruption
appears to be undertaken by for example the Natal Witness (1:10), The Star (1:10.6) and Business
Day (11.5). i.e. while certain publications cover corruption in general in their reporting, only very
few of these media reports report on actual incidents.

Ratio of media reports to “new” cases of corruption

City Press 72:19=3.7
Cape Argus 57:14=4.0
Daily Despatch 69:15=4.6
Sowetan 71:14=5.0
Citizen 132:20 = 6.6
Beeld 209:27=7.7
Natal Witness 100:10 =10
The Star 191:18 = 10.6

Business Day 150:13=11.5

It should be noted that in reporting on “new” cases of corruption, some publications may follow the
story with a number of articles on the same case.

Analysis of “new” cases of corruption

During 2006, 160 “new” cases of corruption were covered by the 269 media reports. 60 of these
media reports were in the Afrikaans press and 209 in the English press. The nature of these cases
will be discussed in more detail by looking at them through a sectoral, level, provincial and
departmental analysis. Summaries of noteworthy cases are included were relevant.”

Sectoral analysis:

The majority of “new” cases of corruption occurred in the public sector, 136, as opposed to 23 in

* Whilst every effort has been taken to ensure that these case studies are accurate, they still rely on the media reports
that these summaries are accurate, they still rely on print media reports that in some cases may be inaccurate or
incomplete.

10



the private. 1 case covered the private and public sector. Total 160 cases.

There were 32 articles on the private sector cases, compared with 228 articles for the public sector
cases. 9 articles covered the public/private sector case #106, involving alleged tender irregularities
by the former CEO of the Post Office, Maande Manyatshe. This case, based on 9 media reports. 0s
is analysed below by highlighting the way in which the media covered the event.

Case 106 — South African Post Office/MTN
Alleged tender irregularities

Maande Manyatshe, the MD of cellphone giant MTN accused of possible violation of
tender rules, fraud and misconduct in his previous role as CEO of the South African Post
Office (Sapo)

Action status: Internal investigations, Mail & Guardian investigation, no criminal charges
by end of 2006

Nine articles — Mail & Guardian, Beeld, The Star, Business Day, Cape Times
Sector: Public /Private institution

Level: National

Province: National

Department: — South African Post Office

Former CEO Maande Manyatshe

Initial action taken: Post Office investigations instigated by current CEO Khutso Mampeule
Public awareness: Mail & Guardian investigation

This story's publication starts with the failed attempt by Maande Manyatshe then MD of MTN
to stop the Mail & Guardian from publishing allegations against him of possible fraud and
misconduct, related to his previous role as CEO of the South African Post Office (Sapo) and a
tender awarded to Vision Design House in 2003. (Business Day report, 22 September 2006).

According to the Mail & Guardian, Post Office spokesperson, Twiggs Xiphu, the company
handed the matter to the SA Police Services in February 2006.

The Mail & Guardian reported on 28" September that the current CEO of Sapo, Khutso
Mampeule “has laid a criminal complaint against Manyatshe, two other former Post Office
executives Francis Matabane and Geoff Mobote and the company that got the deal, Vision
Design House.” According to the report the commercial branch of the police services
confirmed that they were “investigating charges of fraud and corruption related to the
refurbishment of post offices.” Manyatshe is accused of pushing through “a deal worth R100
million — potentially more than R2-billion — without a tender process”. Manyatshe, Matabane
and Mobote have denied wrongdoing.

VDH is suing the Post Office for R5 million it claimed it was still owed. Business Day, 14"
November says the Post Office paid R99,5 million to VDH then cancelled the deal. Mampeule

11




said that while 19 bidders were involved in the initial tender process, “'the tender process was
suddenly aborted and shortly afterwards the extraordinary step was taken of appointing VDH
which had not participated in the tender process.”

The Cape Times reported on 3 October 2006 that Francis Matabane's current employer Red1
had instigated an internal investigation because as Chief Financial Officer Matabane would be
responsible for a budget of more than R3.9billion and the “the issue of trust, accountability and
transparency is (therefore) critical.”

Mail & Guardian, 2" November 2006 says that there is evidence that VDH did favours for
Manyatshe and Matabane prior to being awarded the Post Office contract.

On 14™ November 2006 Business Report (The Star) “learns” that Manyatshe was forced to
resign as MD of MTN. Article header says: “Manyatshe was pushed out of MTN SA post”.
Manyatshe said that he reluctantly elected to relinquish his post in the interests of shareholders.
Business Report notes an increase of 4.21% in the value of MTN stock as a result. Manyatshe
is reported to be suing the Post Office in the interests of clearing his name.

Business Day, 20" November 2006 reports the suspension of Post Office CEO Khutso
Mampeule pending the outcome of a disciplinary hearing against him. Mampeule said that his
suspension is an attempt to divert attention from his own corruption clean-up activities.
Business Day said: “The saga points to a growing crisis at the Post Office and Parliament's
portfolio committee on communication has questioned Communications Minister Ivy Matsepe-
Casaburri's handling of the matter.”

The action line: Sapo cancels contract with VDH in 2005; VDH sues Sapo for outstanding
claim; Sapo initiates police investigation in February 2006; Mail& Guardian “is informed” and
approaches Manyatshe; Manyatshe brings interdict against M & G; interim interdict is granted
and reported by Business Day (22 Sep 2006); full M & G report is published on 28"
September 2006........ by 23rd November 2006 the investigation initiated by Sapo is not
resolved; VDH is still suing Sapo; Manyatshe has resigned from MTN; Manyatshe is suing
Sapo; current CEO of Sapo Mampeule is suspended and facing disciplinary hearing.

Case 18 involves private sector South African companies in alleged corruption in the Iraqi Oil-for-
food programme. See details on the case from the four media reports below.

Case 18 — National government/ private companies — Iraqi Oil-for-food investigation
Alleged illicit activities related to UN Oil-for-food programme in lIrag

SA President Mbeki appoints commission to investigate SA involvement after Kofi Annan
probe implicates SA companies in widespread corruption in the programme

Action status: Presidential Commission of Inquiry, Public Protector

Four articles — Sunday Times, Sunday Argus, Afrikaner

12



Sector: Public/ Private

Province: National

Level: National

Department: Government

Cabinet and ANC heavyweights with relationships to oil dealer Sandile Majali of Umvume

Initial action taken: Kofi Annan, United Nations Secretary General's Commission of Inquiry
Public awareness: Media report President Mbeki's appointment of subsequent commission of
inquiry

Media reports concentrate on the so-called controversial relationship between Sandile Majali
of Mvume Management and Cabinet ministers and ANC heavyweights saying they will come
under scrutiny as a result of a commission appointed by President Mbeki to investigate alleged
illicit activities of “certain SA companies and individuals relating to the UN Oil for Food
Programme in Iraq”. The appointment of the commission comes in the wake of the findings in
October 2005 of Kofi Anna's Commission of Inquiry.

The UN report showed that Saddam Hussein's regime had traded crude oil allocations for
political support and had collected kickbacks from firms that took part in Iraqg's oil-for-food
programme.

The UN report said: “It is clear that Majali was close enough to South Africa's ruling party to
give the Iragis comfort that they were dealing with an entity which could influence South
African authorities. The ANC had joined a dangerous courtship dance with Saddam.” (Sunday
Times, 12" February 2006.)

Of the 2 200 companies involved in dealings with Iraq that the UN report lists, seven are South
African. Among these are Imvume Management and British company Mocoh Services with
which Tokyo Sexwale's company Mvelephanda was involved. Mvelephanda denied knowing
about the kickbacks and welcomed the commission of inquiry. The UN report implicates
businesses and politicians world-wide.

On 23" February 2006 the Afrikaner reported that Minister of Community Development Zola
Skweyiya was allegedly involved in corruption allegations targeted at Sandile Majali. Having
found no evidence of wrong-doing on the part of Skweyiya in July 2005, the Public Protector,
Lawrence Mushwana said that new information had come to light that required further
investigation.

One of the few cases involving an NGO in the 2006 print media reports is that of the Ithuteng Trust
managed by “Angel of Soweto”, Jackie Maarohanye. There were five media reports covering this
story involving celebrities such as Oprah Winfrey.

Case 147 — Trust — Ithuteng Trust, Jackie Maarohanye
Alleged fraud

Jackie Maarohanye is alleged to have fraudulently solicited money from among others,

13




Bill Clinton, Oprah Winfrey and Nelson Mandela
Action status: Carte Blanche exposé, unrelated SAPS charges, investigations by donors

Five articles — Saturday Star, The Star, Citizen

Sector: Private

Province: Gauteng

Level: Provincial

Institution: Ithuteng Trust

Jackie Maarohanye (Mamma Jackie) of the Ithuteng Trust school in Soweto

Initial action taken and public awareness: MNet's Carte Blanche actuality TV programme
exposé

This story is based around the airing of a documentary in the USA about the Ithuteng Trust
school and the work of Jackie Maarohanye who is called Mamma Jackie and been dubbed the
Angel of Soweto for her work. The Video documentary called Ithuteng — Never stop learning
is apparently used for fund-raising purposes. This documentary that has won awards and had
been giving the backing of celebrities such as Ben Affleck and Bono is alleged to have been
built on lies.

Carte Blanche found that Maarohanye allegedly gave children harrowing stories of rape or
abuse, for example, to tell that were untrue. Some children who had been tutored to say they
were orphans, in fact, had parents. Carte Blanche also found that some tertiary institutions
never received promised bursary funding from Ithuteng and were suing Ithuteng for unpaid
fees. Ithuteng claimed that it was the only school in Africa to achieve a 100% matric pass rate
over the past seven years when this was not the case. Carte Blanche provided examples of
children and parents who were required by Maarohanye to lie to solicit funding and
sponsorship for Ithuteng.

The SA Police confirmed that there were several charges in two cases against Maarohanye
including public violence, housebreaking, theft, kidnapping and assault. (Saturday Star, 25
November 2006). These are apparently not related to the documentary or exposé.

The Star reported on 29 November 2006 that all those who had donated money to Ithuteng had
requested copies of the Carte Blanche programme and that Maarohanye had declined to
comment. Carte Blanche urged the American broadcaster HBO to carefully consider going
ahead with a scheduled broadcast of the Ithuteng documentary in the United States.

14




Level analysis:

This table looks at the print media coverage of corruption by level, namely whether the type of
corruption cases related to international national, national (police) or the local level.

Level (Coding) # Media Reports # new cases
International 4 4 cases
National 77 33 cases
National (Police) | 31 23 cases
Provincial 114 74 cases
Local 41 26 cases

Total 160 cases

Cases of corruption were most likely to occur at the provincial level. 114 media reports covered 74
“new” cases of corruption at provincial level; 77 media reports covered 33 “new” cases at national
level; 41 media reports covered 26 “new” cases at local level; There were 23 “new” cases of
corruption of the SAPS nationally were covered by 31 media reports; and 4 cases of international
corruption were reported on in four media reports.

Case 151, involving the SABC’s Lesedi FM Radio, is an interesting case of corruption in the media
at national level.

Case 151 — Public Broadcaster, Lesedi FM Radio
Fraud, money laundering and corruption

Popular Lesedi FM DJ Thuso Motaung and his wife radio presenter Mmamontha
arrested and charged with six of their companies on 17 counts including with defrauding
the SABC of R32 million

Action status: SABC internal investigation and hearings (2004), police investigation, court
appearances, bail

Five articles — The Star, Sowetan, Pretoria News

Sector: Public

Province: National (Sesotho radio station not broadcasting to West Cape, Limpopo or
KwaZulu-Natal. Offices in Free State.)

Level: National

Department: Public Broadcaster - SABC Lesedi FM Regional radio station

Presenters Thuso Motaung, his wife Mmamontha and their business partner Joshua Ramme

Initial action taken: Whistle-blower said to be another presenter at Lesedi FM (Sowetan, 18"
December 2006). Internal investigation.
Public awareness: Media report arrests and charges

Popular Lesedi FM presenters Thuso Motaung and his wife Mmamontha were arrested on 7™
December 2006 and charged with six of their companies on 17 counts including eight of fraud,

15




one of money-laundering and eight of corruption. Their business partner Joshua Ramme was
also implicated. The media report that the charges involve amounts up to R32 million or R34
million. The three appeared in the Johannesburg commercial crimes court.

The Star, 8" December 2006 said “The state alleges that in an intricate network of business
transactions Motaung, Mmamontha and Ramme through their companies entered into a
number of agreements with the SABC's Radio Airtime Sales to market their products while
Motaung was on the air.” The charge sheet also lists other fraudulent transactions where
money due to the SABC was channelled into the accounts of the three.

The Star notes that Motaung used to deliver sermons on moral and ethical behaviour to his
2,3million listeners.

After a week in jail the Motaungs were granted bail. They have been suspended from their
jobs pending the outcome of the court case.

“In terms of SABC personnel regulations an employee may neither directly nor indirectly have
an interest in other business, nor do work part-time, nor hold a public office without prior
written consent of the group chief executive.” During internal hearing in 2004 and 2005
Motaung failed to declare interests in the companies involved. Subsequent internal
investigations at the broadcaster took a year. According to the Sowetan, 18th December 2006
sources at the broadcaster say “this is just the tip of the ice-berg”. “Another well-known
presenter, now a state witness is said to be the whistle-blower.”

Provincial analysis:

This table looks at the data from the perspective of provinces. Media reports of new cases were
coded into where, i.e. which province the “new” case of corruption occurred. The number of media
reports per province, as well as the number of “new” cases (both in terms of public and private
sector), is noted in the table.

Province # Media Reports # “new” cases Noteworthy cases
Eastern Cape 39 25 (23 public, 2 private) #88

Free State 16 10 (10 public) #5

Gauteng 46 25 (24 public, 1 private) #112, #147
KwaZulu Natal | 21 15 (14 public, 1 private) # 142

Limpopo 23 13 (12 public, 1 private) #54, #115, #136
Mpumalanga 10 10 (10 public)

North West 10 7 (6 public, 1 private) #58

Northern Cape | 3 3 (3 public)

Western Cape 34 21 (16 public, 5 private) #80

National 65 33 (21 public, 11 private, 1 p/p) | #42, #106, #151

The majority of media reports covered “new” corruption cases at the national level. Gauteng (46),
Eastern Cape (39) and Western Cape (34) lead with media reports covering “new” cases. 25 “new”
cases of corruption were reported on in the Eastern Cape and Gauteng respectively, with the

16




Western Cape following with 21 “new” cases. Provinces with 10 and fewer “new” cases of
corruption reported on by the print media during 2006 were Northern Cape (3), North West (7),
Free State and Mpumalanga with 10 “new” cases each. This raises questions as to the extent and
capacity of news coverage in these provinces to be able to report corruption, although some might
argue there are fewer opportunities for corrupt practices to occur in these provinces.

In the following pages the media reporting of corruption (both in terms of publications and the
number of media reports) in recording “new” cases of corruption is analysed with respect to each
province. Noteworthy cases highlighted by the media in its reporting of corruption in 2006 are
summarised.

Eastern Cape

Province # Media Reports “new” cases Noteworthy cases

Eastern Cape 39 25 (23 public, 2 private) #88

In the Eastern Cape there were 39 media reports covering 25 “new” cases of corruption (23 of
which occurred in the public sector, and 2 in the private sector).

Ten publications reported on corruption in the Eastern Cape of which the regionally located Daily
Despatch (n-14) and Eastern Province Herald (n-11) were most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 15 cases were coded as provincial, 6 as local,
and 4 were cases of SAPS corruption.

A particularly note-worthy case (#88) that was reported on in 2006 in the Eastern Cape related to
the provincial school nutrition program.

Case 88 — Provincial Government - Eastern Cape School Nutrition Programme
Alleged financial irregularities, theft and corruption

Eastern Cape Feeding Scheme flouted tender processes, lack of quality assurance,
unaccounted for funds

Action status: Internal forensic audit including report by Auditor General, criminal charges
to be laid

Five articles — Business Day, Daily Dispatch, Citizen, Cape Times, E P Herald
Sector: Public

Province: Eastern Province

Level: Provincial

Department: Education

Primary School Feeding Scheme/ School Nutrition Programme

Alleged guilty parties not named

Initial action taken: Investigation commissioned early in 2006 by Eastern Cape Premier,

17




Nosimo Balindlela; Auditor General's report
Public awareness: media report on announcement by Premier Balindlela

Business Day, 29" August 2006 announced the commissioning of an independent investigation
by Eastern Cape Premier to look into the school feeding scheme. About a million primary
school children in the province depend on a school meal. Quoting the Daily Dispatch the
article says there were clear indications that tender processes were flouted; only 65 of 104
small business food providers were quality assured and there was a “clear deviation from the
objectives of feeding quality food to children.”

On 13" October 2006 Daily Dispatch reports further irregularities highlighted by the Auditor
General's investigation into the finances of the Education Department where R16 million
earmarked for the feeding scheme is not accounted for. This is part of the R211,7 million spent
on the School Nutrition Programme during the period April 2005 to March 2006. The
department's chief financial officer, Tracy Cummings said that the money was used to pay

meal servers who get R300 a month. There was no documentation because the districts failed
to supply them.

On 20" October 2006 the Citizen reported that the Public Service Accountability Programme
at Rhodes University had vowed to go to court to obtain a copy of the previously mentioned
internal investigation report by the Premier which has not been publicly released.

On 21* and 22 December the Cape Times and Eastern Province Herald reports on the release
of the “damning report on the Eastern Cape's bungled school nutrition programme”. The
report reveals corruption in the amount of R100 million. Charges include giving contracts to
companies that did not exist, payments to suppliers not awarded contracts, overpayments and a
large number of payment to companies that shared the same telephones and addresses. The
management of the programme had been moved from the province's Health Department to the
Education Department in 2005 in the hope that administrative incompetency and corruption
that dogged the scheme would be improved.

The investigation recommended the immediate cancellation of all contracts for the programme
and the suspension of officials involved. Premier Balindlela who was lauded for releasing the
report said that a criminal case would be laid with the Scorpions.

Balindlela said she was very disappointed: “This was a president's project. That money was
meant for the poorest children.” (Cape Times, 21% December 2006).

Free State
Province # Media Reports “new” cases Noteworthy cases
Free State 16 10 (10 public) #5

In the Free State there were 16 media reports covering 10 “new” cases of corruption, all in the

public sector.

18




Three publications reported on corruption in the Free State. The Volksblad (n-14) was most active in
reporting on “new “cases of corruption in this province.

In terms of the level at which corruption occurred, 5 cases were coded as provincial, 2 as local, and
3 were cases of SAPS corruption.

A particularly note-worthy case (#5) that was reported on in 2006 in the Free State related to alleged
tender irregularities in the Mangaung Muncipality.

Case 5 — Mangaung Municipality, Free State
Alleged tender irregularities, corruption and fraud

Group of Mangaung municipal officials and their assistants on charges of fraud,
corruption and tender irregularities

Action status: Criminal charges, court appearances, bail hearings as well as internal
disciplinary hearings

Seven articles — Six in Volksblad, one in Ons Stad

Sector: Public — Mangaung Municipality

Province: Free State

Level: Local / Municipal

Group of Mangaung municipal officials and their assistants

Initial action taken: Scorpions investigation and arrests
Public awareness: Uncertain - possibly when media reports on court appearances

These articles report on the various follow-up court appearances, bail hearings and outstanding
charges as well as disciplinary hearings involving a group of Mangaung municipal officials
and their assistants who were arrested and charged in July 2005 by the Scorpions. Members of
the group included: Pappi Mokoena (mayor), his wife Granny, his political advisor
Motlalepula Thithi, municipal manager Mojalefa Matlole, Mzwandile Silwana, speaker
Zongelzile Zumane and later assistants Laetitia Hoffman and Evodia Kok. The amount
involved in the case of the fraud is quoted as R150million.

One of the charges involves suspended business manager Mzwandile Silwana's wife Brigitte
who allegedly received an estimated R1,2million contract without tender. The tender process
is required for contracts exceeding R120 000.

Acreport on May 4" indicates that Mojalefa Matlole and Mzwandile Silwana were found
guilty in March of 500 and 72 charges of fraud and corruption and fraud respectively at a
disciplinary hearing but were still drawing large salaries from the municipality.

The court case involving Mokoena, his wife, Silwana, Matlole and Thithi and others started in
October 2006. In the same week a further five people were arrested with regard to the case.

19




Their case was remanded till February 2007 in the regional court. The Mangaung group's case
was remanded till June 2007 in the Supreme Court. On 22" November 2006 Motlalepula
Thithi, political advisor to suspended ex-mayor Pappie Mokoena was found not guilty at the
end of his disciplinary hearing.

Comment : These short articles fail to differentiate clearly between internal and Scorpion
investigations, nor do they explain the differences between disciplinary and court hearings and
how these may impact on each other. Some of the articles suggest that the rights of municipal
officials to their salaries remain intact until they are found guilty and that there are processes
governing payment of salaries. It is unclear, however, what these are. Charges brought against
specific officials are also not clear.

Gauteng
Province # Media Reports “new” cases Noteworthy cases
Gauteng 46 25 (24 public, 1 private) #147

In Gauteng there were 46 media reports covering 25 “new” cases of corruption (24 of which
occurred in the public sector, and 1 in the private sector).

Eleven publications reported on corruption in Gauteng of which the Star (n-10), Citizen (n-10) and
Beeld (n-9) were the most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 14 cases were coded as provincial, 5 as local, 4
as cases of SAPS corruption, and 2 as national. Case #147 of Jackie Maarohanye (Mamma Jackie)
of the Ithuteng Trust school in Soweto, has already been referred to.

KwaZulu Natal

Province # Media Reports “new’ cases Noteworthy cases

KwaZulu Natal | 21 15 (14 public, 1 private) #142

In KwaZulu Natal there were 21 media reports covering 15 “new” cases of corruption (14 of which
occurred in the public sector, and 1 in the private sector).

Seven publications reported on corruption in KwaZulu Natal of which the regionally located Natal
Witness (n-10) and Daily News (n-4) were most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 8 cases were coded as provincial, 4 as local, and
3 were cases of SAPS corruption.

A particularly note-worthy case (#142) that was reported on in 2006 in KwaZulu Natal related to
allegations of corruption at the DUT campus in Durban.

20




Limpopo

Province

# Media Reports

“new” cases

Noteworthy cases

Limpopo

23

13 (12 public, 1 private)

#115, #136

In Limpopo there were 23 media reports covering 13 “new” cases of corruption (12 of which
occurred in the public sector, and 1 in the private sector).

Six publications reported on corruption in Limpopo of which Beeld (n-5) and Sowetan (n-5) were

the most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 7 cases were coded as provincial and 6 as local.

Two particularly note-worthy cases reported on in 2006 in Limpopo relate to alleged fraud and
corruption by Ben Mehala, MD of Gateway International Airport and former MEC for Roads and
Transport (Case # 115), and alleged tender irregularities regarding former Limpopo premier,
Ngoako Ramatlhodi (Case #136).

Alleged fraud and corruption

Five articles — Citizen, Sowetan, Beeld, City Press
Sector: Public
Province: Limpopo
Level: Provincial
Department: Road and Transport

Ex Limpopo Provincial Transport chief — Ben Mehale

21

Case 115 - Provincial Government - Limpopo Transport, Gateway Airport Authority
Limited

Ben Mehale MD of Gateway International Airport and ex MEC for Roads and Transport
in Limpopo blacklisted from public service and under investigation by current employer

Action status: Internal and independent forensic audits, Standing Committee of Public
Accounts findings, charges recommended including that Mehale pay back the R25 million

Initial action taken: Internal forensic audit commissioned by new Roads and Transport MEC,
Stan Motimele “found its way to the media”
Public awareness: Media reports Mehale suspended by Gateway International Airport
Limited, where he was MD, after forensic audit report (not clear whether this is the above
report)

According to the media reports Ben Mehale was under investigation both at his previous
employer, the Limpopo Provincial Roads Department and at his current employer, the
Gateway Airport Authority Limited in Polokwane.

According to a report in Sowetan, 14™ November 2006 Mehale was suspended from his post as




MD at Gateway Airport “when irregularities came to light”. In the mean time, the Standing
Committee on Public Accounts (Scopa) found several irregularities related to the International
Transport Convention convened by Mehale while he was MEC for Roads and Transport in
Limpopo. These include no budget for the R25 million conference event and the squandering
of the amount. Scopa heard how cheaper service providers were unjustly disqualified and
monies from road maintenance and administration were diverted to the conference. The report
recommended that Mehale be ordered to repay the R25 million and that he be banned from
public service. Scopa also recommended that charges be laid against Mehale.

Fingers were pointed at the current MEC, Stan Motimele “under whose nose” this allegedly
happened. Stan Motimele was removed from his post by Premier Sello Moloto in November
according to Beeld, 22" November 2006.

City Press, 19 November 2006 reported that the Gateway Airport Authority Limited was going
to charge Mehale due to financial irregularities.

Case 136 — Provincial government, Limpopo former premier
Alleged tender irregularities

Scorpions raid residences of former premier of Limpopo, Ngoako Ramatlhodi
accompanied by accusations that the raids are politically motivated

Action status: Ongoing investigation

Three articles — Saturday Star, Sowetan and The Star
Sector: Public

Province: Limpopo

Level: Provincial

Department: Premier/ Former premier

Ngoako Ramatlhodi, former premier of Limpopo

Initial action taken: Allegations made during Ramatlhodi's tenure as premier of Limpopo
Public awareness: Media reports Ramatlhodi's reaction to Scorpions raid on his residences

The Scorpions raided the former premier of Limpopo's residences in Tzaneen and Tshwane in
what is believed to be an ongoing investigation into the former premier's allegedly corrupt
activities during his tenure. The investigation apparently relates to a multi-million rand tender
deal to distribute social security grants in Limpopo.

Ramatlhodi and his allies and sympathisers, among whom are trade union federation, Cosatu
officials, say that Ramatlhodi has been victimised since “falling out” with Thabo Mbeki.
“Allies” also pointed to Ramatlhodi's closeness to Jacob Zuma and the succession battle within
the ANC as reasons for the Scorpion’s actions (Saturday Star, 4™ November 2006).

National Director of Prosecutions, Vusi Pikoli dismissed claims that the former premier was
being investigated for political reasons saying that investigations had been frustrated by court

22




challenges against the raids of the residences of Ramatlhodi's associates.
Context

Two of the three reports dealing with this case concentrate heavily on Ramatlhodi and his
sympathisers' reactions. The Star, 8" November 2006 reports that “’Cosatu repeats its long-
standing call for the reintegration of the Scorpions into the SA Police Service and a speedy end
to the elective prosecutions of choice which have been the sole contribution of the regrettable
Scorpions experiment."”

Mpumalanga
Province # Media Reports “new’ cases Noteworthy cases
Mpumalanga 10 10 (10 public)

In Mpumalanga there were 10 media reports covering 10 “new” cases of corruption, all which
occurred in the public sector.

Three publications reported on corruption in Mpumalanga of which Beeld (n-5) was most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 7 cases were coded as provincial and 3 as local.

North West
Province # Media Reports “new” cases Noteworthy cases
North West 10 7 (6 public, 1 private) #58

In North West there were 10 media reports covering 7 “new” cases of corruption (6 of which
occurred in the public sector, and 1 in the private sector).

Six publications reported on corruption in North West of which Beeld (n-4) was the most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 4 cases were coded as provincial, 1 as local, 1
case of SAPS corruption and 1 national.

A particularly note-worthy case (#58) that was reported on in 2006 in North West related to
allegations of fraud, theft and corruption relating to the Tribal Authority.

Case 58 — Provincial government, North West — Tribal Authority
Alleged fraud, theft and corruption

Chief Nyalala Molefe Pilane faces 45 charges - one of corruption, two of fraud and the
rest of theft

Action status: Police and National Prosecuting Authority's Asset Forfeiture Unit seize
assets, arrest and charges, court appearance

23



Four articles — Business Day, Beeld, Star, Sowetan

Sector: Public

Province: North West

Level: Provincial

Department: Tribal authority

Chief Nyalala Pilane of the Bakgatla ba Kgafela Tribal Authority

Initial action taken: (Unclear)
Public awareness: Media report Asset Forfeiture Unit seizes assets belong to Chief Pilane

In May 2006 the National Prosecuting Authority's Asset Forfeiture Unit seized assets
belonging to Chief Nyalala Molefe Pilane of the Bakgatla ba Kgafela Tribal Authority. Police
attached 13 properties, 14 vehicles, 27 bank accounts and placed companies under curatorship.
Livestock and game were also attached. Some seized assets belonged to his co-accused
Kobedi Pilane and Shimane Moshegoe. The Pilanesberg National Park is on tribal land and
the tribe receives payment for land rights.

Pilane is facing 45 charges including one of corruption, two of fraud and the rest of theft. He
allegedly falsified loan applications to the Land Bank by misrepresentation of royalties
payable to the tribal authority inducing the bank to approve loans, to its prejudice. He is also
accused of misappropriation of tribal authority monies and illegally obtaining R50 000 from
the Premier's office. The charges are said involve a total amount of over R40 million.

In a 12" September 2006 report the Sowetan says that Pilane faces allegations of fraudulently
authorising three hunting permits and the transportation of eight Impala from the province's
Lebatlane Game Reserve. The report continues: “The Concerned Bakgatla ba Kgafela Anti-
Corruption Organisation are reported to have called for the suspension of Chief Pilane and his
councillors. The organisation said they wanted an interim committee to run the affairs of the
tribe.”

Northern Cape

Province

# Media Reports

“new” cases

Noteworthy cases

Northern Cape

3

3 (3 public)

In the Northern Cape there were 3 media reports covering 3 “new” cases of corruption, all which
occurred in the public sector.

Only one publication, the Diamond Fields Advertiser, reported on corruption in the Northern Cape.

In terms of the level at which corruption occurred, all 3 cases were coded as occurring at provincial

level.

24




Western Cape

Province # Media Reports “new” cases Noteworthy cases

Western Cape 34 21 (16 public, 5 private) #80

In the Western Cape there were 34 media reports covering 21 “new” cases of corruption (16 of
which occurred in the public sector, and 5 in the private sector).

Six publications reported on corruption in the Western Cape of which the regionally located Cape
Argus (n-17), Cape Times (n-8) and Burger (n-6) were most active.

In terms of the level at which corruption occurred, 10 cases were coded as provincial, 1 as local, 1

as international, 1 as national and 8 as cases of SAPS corruption.

A particularly note-worthy case (#80) that was reported on in 2006 in the Western Cape related to
allegations corruption and conflict of interest at the Cape Peninsula Technikon.

Case 80 — Cape Peninsula University Technikon
Alleged corruption and conflict of interests

Response to Noseweek questioning the appointment of the Vice-chancellor and business
interests of some members of the technikon council

Action status: Noseweek exposé, technikon staff call for investigation, forensic audit called
for by council

Seven articles - Die Burger, Cape Argus (Cape Town press)
Sector: Public

Province: Western Cape

Level: Provincial

Department: Education — Cape Peninsula University Technikon
Vice-chancellor and council members

Initial action taken and public awareness: Noseweek magazine exposé

On 10™ August 20086, in the wake of a Noseweek article three trade unions representing staff
and academics called for an investigation into corruption and conflicts of interest at the Cape
Peninsula University Technikon. At this point the Cape Town press take up the story largely
quoting Noseweek's story. The Noseweek article had questioned both the appointment and
qualifications of Vice-chancellor Vuyiso Lineo Tanga and charges related to business interests
of some of the council members. Their article, it is reported, charges that some council
members benefited from contracts that were not put to tender and misused university funds.
Statutes governing universities prohibit council members from having direct financial interests
in an institution. At a meeting on 14™ August the Cape Peninsula University Technikon agreed
to appoint an independent firm to investigate the alleged improprieties at the Technikon
including the appointment of the Vice-Chancellor.

25




Departmental analysis:

When it comes to analysing the database in terms of which department “new” cases of corruption
fall under, this is tricky for a number of reasons. Firstly, the coding in this column largely follows
the wording in the media reports and thus more work is required to simplify the coding into more
manageable categories for instance Health, Housing, Education, Policing, to give some examples.
This is possible, but would require some more time to do this in an way that makes sense for
analysing where, particularly in the public sector, corruption occurs.

For now, two areas prone to corrupt activity, namely housing and policing, are show-cased in the
report by highlighting through cases, the types of corrupt activities that print media reports during
2006 covered. Further analysis is required.

Case snippets - Housing

KwaZulu-Natal — Former
MEC and estate agent in
fraudulent deals

Daily News, 15th March 1006
(Case 28)

Limpopo — Houses not built
Citizen, 16™ March 2006
(Case 29)

KwaZulu-Natal — Employees
steal R3,4 million worth of
housing subsidies

Natal Witness, 7" June 2006
(Case 61)

North West Province —
300 subsidised houses in
Rustenburg given to

High Court judgment - Former Kwazulu Natal MEC for Housing
Mdzu Khoza and estate agent Jayandaren Pillay were convicted
by Judge Herbert Msimang on two charges of corruption totalling
R800 000; these being related to commissions received from two
fraudulent property deals. They were acquitted on remaining
charges. They had originally been charged on 25 counts of fraud
and corruption and were alleged to have defrauded the department
of R72-million. Some of the alleged purchases under question
were the sale of the Palm Beach Hotel, Four Seasons Hotel and
Palmerston and West Point Lodge.

Announcement of civil and criminal charges - Maite Nkoana-
Mashabane, MEC for local government and housing announced
that two builders who claimed compensation for houses not built
were to face criminal and civil charges in court. This step follows
on the Mahlangu report of enquiry into allegations of corruption
and fraud in the department. The MEC also said that the
department was embarking on a process of tightening up and
strengthening its procedures.

Auditor General's preliminary forensic report - Screening
procedures in the KwaZulu-Natal Housing Department showed
that of 314 instances audited 239 approved applicants were
employees of the state and did not qualify for housing subsidies
because they earned above the threshold of R42 000 annually.
The investigation had been requested by the KZN Housing head
of department Zandile Nyandu who indicated that the culprits
would be referred to their respective departments for disciplinary
processes to be instituted against them.

Police investigation under way - Spokesperson for the local
government and housing department Mandla Mathebula
announced that police were investigating the alleged fraud and

26



foreigners and non-
qualifying applicants
Beeld, 6th July 2006
(Case 66)

Tshwane Metro — Several

corruption involved in the allocation of 300 houses to foreigners
and people who did not qualify for subsidised housing in the
Rustenburg area.

Arrests and charges of fraud laid in regional court, on-going

officials arrested and charged investigation - Several Tshwane Metro council officials including
with alleged fraudulent sales Kwena Moleka, Joseph Boloi and Cornelius Peter were arrested

of council property
Beeld, 4™ August 2006
(Case 76)

Gauteng - Five officials in
the Alexandra Renewal
Project found guilty of
corruption

Beeld, 26™ September 2006
(Case 107)

and charged in the Mamelodi regional court with fraud in respect
of the unlawful sale of council property. The accused and several
others were caught in a sting operation by the police. The
investigation is on-going.

Dismissals after disciplinary hearings - Five officials from the
Alexandra Renewal Project were dismissed after being found
guilty of corruption in disciplinary hearings. Mongezi Mnyani of
the provincial department of housing confirmed their dismissals.
It was found that they had allocated houses that had been built for
the poor to themselves.

Case Snippets — South African Police Services

Cape Town, Woodstock
Burger, 31% January 2006
Cape Argus, 30" January
2006

(Case 7)

Port Elizabeth, Humewood
EP Herald, 30" January
2006

(Case 8)

Free State, Welkom
Volksblad, 6™ July 2006
(Case 67)

Free State, Welkom
Volksblad, 15™ August 2006
(Case 82)

Cape Town, Landsdowne
Cape Argus, 11" September
2006

(Case 97)

Charges of theft — Six/seven police reservists from Woodstock and
two policemen from Faure's crime intelligence unit appeared in
court on charges of theft. These officers are apparently remnants of
“The Undertakers”, a renegade reservist unit axed in 2002. The
Argus report calls them an “underworld crime gang” with “links to
drug lords”.

Alleged corruption, theft — Former Humewood police station
commissioner charged with “generally corruption relationship” with
inmate of prison. The State alleged that the prisoner benefited from
favours such as periodic release from prison in exchange for
monies. Theft charges were in respect of cheques signed in
payment of instalments for the commissioner's motor car.

Corruption and bribery — Police reservist and chairman of
community forum for North Free State was arrested and charged for
allegedly cancelling a protection order in exchange for R500.

Armed robbery and corruption — Three members of the Welkom
flying squad were arrested when they were caught for allegedly
forcing gold smugglers to hand over the gold or R10 000. The
report says the smugglers handed over R4000 and the police took
the gold as well.

Corruption, bribery — A police detective sergeant from Lansdowne
Police Station was charged after a sting operation for receiving
R3000 cash for withdrawing a charge. The police are investigating
several similar incidents in which he was alleged to be involved.

27



Durban, Phoenix
Independent on Saturday, 7™
October 2006

(Case 117)

Johannesburg, Booysens
Citizen, 12" October 2006
(Case 121)

Johannesburg
The Star, 1* November 2006
(Case 132)

The report notes that this is the sixth arrest of police officers in
recent months and quotes the provincial police spokesperson as
saying it sends a strong message to the public that corruption will
not be tolerated within the SAPS.

30 Motorists lay charges — Motorists lay charges against SAPS
members who among other offences allegedly threatened to remove
licence discs from cars, thus forcing owners to be re-tested for
roadworthy, unless paid a sum of R800 each.

Corruption, bribery — Allegations of police extorting money from
illegal immigrants resurfaced at the Booysens police station when
officers attempted to elicit a bribe for the release of arrested illegal
immigrant. The Booysens station was the subject of a television
exposeé in 2005 in this regard. Gauteng Community Safety MEC
urged people who had “experienced abuse of power by those
entrusted to protecting them” to report this.

Corruption, extortion, defeating the ends of justice and
intimidation — Inspector on the SAPS anti-building-hijacking team
was charged and received bail. He allegedly ran a building
hijacking syndicate for three years; colluded with gangster landlords
and hijacked dozens of buildings.

Case snippets — Provincial and Metro Police

Free State, Bloemfontein
Volksblad, 1 February 2006
(Casell)

Limpopo, Mogalakwena
Municipality

Sowetan, 6™ February 2006
Sowetan, 8" February 2006
(Case 16)

KwaZulu-Natal, Port
Shepstone

Beeld, 6™ May 2006
Natal Witness, 12" May
2006

(Case 45)

Mpumalanga, Mbombela
Municipality

Beeld, 9 May 2006

(Case 47)

Cape Town Metro, Green
Point

Bribery allegations — Complete set of answers to the Driver's
Licence examination in circulation. Provincial Traffic Department
investigation to follow.

Alleged fraudulent issuing of driver's licences — Seven traffic
officers were suspended for alleged issuing of fraudulent driver's
licences resulting in the closure of the municipal traffic department
and a request to the province to have officers seconded to the
Mogalakwena testing station. The ringleader was arrested,
appeared in court and was charged with fraud and corruption.

Alleged bribery — Nearly half the traffic force in Port Shepstone
was arrested for, amongst other allegations, allegedly demanding
bribes for traffic offences from motorists on the N2 and/or quashing
traffic fines. This action was taken after an eight month
investigation; more arrests are likely.

Alleged bribery — A junior officer at the driver's licence testing
station was arrested after being caught accepting a bribe of R1500
for a Code 10 licence (heavy vehicle). The police asked the public
to report similar cases giving a telephone number.

Motorists allege bribery — An investigation has been opened after
charges were laid against Metro police for soliciting bribes in cases

28



Cape Times, 10" May 2006
(Case 48)

Durban Metro
Independent on Saturday,
29™ July 2006

(Case 74)

Durban Metro
Independent on Saturday,
12™ August 2006

(Case 81)

Johannesburg Metro
Citizen ,31% August 2006
(Case 89)

Durban Metro

Daily News, 29" September
2006

(Case 110)

Mpumalanga, Mbombela
Municipality

Citizen, 30" September 2006
(Case 111)

of drunken driving. Motorists alleged that the policemen didn't
have alcohol testing Kits and the threats of arrest or fines for the
drunken driving were spurious.

Allegations of robbery — Metro Police ask the public for assistance
in catching “robber cops” who stopped motorists, asked for their
licences and robbed them of cash. Metro Police spokesman said
motorists should ask officers for identification and badge numbers
before any interaction.

Conviction for extortion — Metro officer arrested in 2000 was
convicted of extortion. The case docket apparently went missing
six times thus delaying the judgement. Police spokesperson said
that 10 officers had been arrested and 14 suspended since 2000.

Corruption and assault — Five Johannesburg Metro officers were
axed and three others suspended after a departmental tribunal found
them guilty of corruption and assault. The officers were arrested
after they had assaulted taxi drivers who had fingered them after
they solicited bribes from the taxi drivers.

Alleged bribery — Two Durban Metro policemen were caught
allegedly accepting bribes on a CCTV camera they helped set up.
They have been arrested and suspended from their jobs but not yet
charged.

Alleged procedural, financial and other irregularities - Chief
traffic officer and public safety director suspended due to
irregularities in a contract with Botmac for the supply and
installation of speed and red-light cameras. The municipal manager
was also implicated.

Reporting on corruption in the public interest

What causes a case of corruption to be covered by the media in more detail than in others?

Other than *“old” cases such as the ongoing investigation into the arms deal, the most widely
reported on case of corruption in the print media during 2006 was the arrest on charges of alleged
bribery, corruption, defeating the ends of justice and extortion, of Advocate Portia Kgantsi, a senior

prosecutor with the Scorpions.

This case (#112 in the database) was covered by a wide spectrum of the media in eleven newspaper

articles.

Case 112 - Scorpions

court

Alleged bribery, corruption, defeating ends of justice and extortion

Advocate/ senior prosecutor for the Scorpions, Portia Kgantsi charged in magistrate's

29




Action status: Criminal charges, court appearances, bail hearings, no bail

Eleven articles — Citizen, The Star, Sowetan, Beeld - Johannesburg; Sunday Times, City Press
— national - all Gauteng-based media

Sector: Public institution

Level: National

Province: Gauteng

Department: National Prosecuting Authority, Scorpions

Scorpions is the popular name for the high profile specialist police force of the Directorate of
Special Operations (DSO), part of the National Prosecuting Authority (NPA).

Senior Prosecutor Portia Kgantsi

Initial action taken: Informants (awaiting trial accused from whom she tried to extort
money), sting operation
Public awareness: Media report on court hearing

The media reports track Scorpions senior advocate/prosecutor Portia Kgantsi's arrest in late
September 2006 where she is unnamed through several bail hearings to a failed bail hearing
and remand on 13" December 2006.

Portia Kgantsi was arrested on charges of bribery, corruption, extortion and defeating the ends
of justice. The extortion charges relate to allegations that she offered to quash a case against
two awaiting trial accused (identified in subsequent bail hearings as two Nigerians on charges
for a 419 scam) in return for a payment of R350 000. During her bail application on 13™
December, investigating officer Piet van der Merwe disclosed that the accused Nigerian
nationals informed the police, then the Scorpions of her offer. She was caught in a subsequent
sting operation by the Scorpions, during which she received a deposit of R40 000, among
which there were marked bills, from the Nigerians.

In defeating the ends of justice Kgantsi was also charged with contravention of the Drugs and
Drug Trafficking Act by which she is accused of allegedly approaching a policeman at the
Scorpion's Gauteng offices wanting to secure 100kg of seized hashish with an estimated street
value of R250 000.

Media reports include reports on her fears of being, at first, victimised then on her allegations
that she was “verbally abused” and “manhandled” by fellow inmates in the Johannesburg
Prison. Her lawyer also claimed that she was sick suffering from a chronic ulcer and
headaches. Evidence was led at her bail hearings that, among a total of ten reasons for not
releasing her on bail, she had a previous conviction for theft and had allegedly attempted to
mislead the police by handing them an expired passport while she had an active one in her
possession. Some reports describe her as a mother of three children ranging from 4 to 11 years
now being looked after family members, and with a faltering marriage.

Kgantsi was refused bail on 13" December 2006 and her case remanded to 16 April 2007.

30




Context

The City Press report on 1 October 2006 is the only report that puts the scandal in the context

of pressure, criticism and other accusations targeted at the National Prosecuting Authority and
the Scorpions among these being that the NPA “is being influenced by a political agenda in the
case against Jacob Zuma and his convicted former financial advisor Schabir Shaik”.

In late September 2007, Kgantsi was sentenced to ten years in prison, an event that was widely
covered by media.

One explanation for the widespread media interest in this particular case of corruption relates to
“who guards the guards”. As pointed out by NPA spokesperson, Makhosini Nkosi in one of the
articles: “"The DSO is at the forefront of the fight against corruption. Reports that a senior state
prosecutor is implicated in acts of corruption obviously embarrasses the organisation and
undermines our efforts in fighting crimes and the public confidence in the NPA.” If the very agency
that is cracking down on corruption, is itself perceived to be involved in corrupt activities, the
public trust is severely shattered.

The current confusion in the NPA and SAPS, with the suspension of the National Director of Public
Prosecutions, Vusi Pikoli by the president, a subsequent inquiry into Pikoli’s fitness to hold office
and an alleged investigation into the National Police Commissioner, Jackie Selebi, do not bode well
for public trust being upheld in the very institutions that have been created to prevent abuses of
power.

Conclusion

This study has not focused on the outcome of corruption cases in terms of successful convictions.
One of the challenges is that media reports over the period in question often do not resolve the
outcome of the corruption cases in a clear-cut way. Partly this is because the wheels of justice turn
slowly, and often cases that come to light in one calendar year will only be resolved in months if not
years. Only an ongoing study of this nature would be able to track the emergence and conclusion of
particular cases comprehensively, although this would depend on a number of factors that may have
more to do with media reporting of corruption cases, rather than the effectiveness of the criminal
justice system in securing convictions.

Clearly the print media reports on cases of corruption for a variety of reasons, not the least being
where reporting resources are available. Media reports of corruption cases in provinces such as the
North West and the Northern Cape are miniscule, and it is hard to believe there is less corruption in
such places — it simply has not come to light. The media play an important role in shining a
spotlight into the workings of government. If this audit has done anything, it has stressed the
proportional relationship of media reporting of corruption in general to actual “new” cases that the
public becomes aware of by reading print media. In a democracy, cases of corruption are more
likely to be exposed, and that is a good thing. However, an overload of information on generic
corruption can naturally breed despondency and a sense that the problem is overwhelming. The
capacity and resources of the media to uncover and track cases of corruption are stretched. As the
SANEF report points out, corruption reporting makes up but a tiny fraction of daily news reports.
The print media is challenged to focus its resources more on covering actual cases in more detail.

31



	Projek 1, Report, June 2002.pdf
	 
	 
	 
	  
	Research Report 
	 
	Making Public Corruption in South Africa 
	 
	 An analysis of media reports on corruption 
	over the period 1 November 2000 - 31 December 2001 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	Compiled By:  
	C.J. Steenkamp 
	June 2002  
	Cape Town 
	Researched For: ©J.P.Landman and Associates 
	 
	 Table of Content 
	1. Introduction       2 
	2. Methodology       2 
	3. Results        5 
	3.1. Number of cases     5 
	3.2. Types of corruption    6 
	3.3. Agents uncovering corruption  7 
	3.4.  Level and Location of corruption  11 
	3.5. Follow-up Steps taken    16 
	4. Conclusion       19 1. Introduction 
	Follow-up steps taken
	TABLE 1 
	Types of corruption uncovered within the public sector 
	Code 
	Type of corruption
	No. of cases
	% of 239
	Money laundering
	TOTAL
	TABLE 2 


	Agents responsible for uncovering corruption in state structures 
	TABLE 2.1  
	 Corruption brought to light by civil society  
	TABLE 3 


	Agents responsible for uncovering corruption in private sector and civil society
	TABLE 4 

	Levels within state structures where corruption was  uncovered 

	% of 239
	TABLE 5 

	Code
	No. of cases
	TABLE 6 
	Corruption in provinces 
	TABLE 7 

	Follow-up steps taken in response to corruption within state structures 


	Follow-up steps
	No. of cases 
	TABLE 8 

	Code
	External Agent
	No. of Cases
	% of 113
	TABLE 9  



	Projek 2, final report, 2007.pdf
	 Table of Contents: 
	Introduction 
	Findings and Analysis 
	Outline of the report 
	Background 
	Context 
	Methodology 
	Database architecture 
	Coding of media reports 
	The media reports (n-1807) were coded into various types of reports: Articles, Editorials, Op/Eds, Letters, Cartoons and Advertorials.  
	“New” cases of corruption: 269 media reports (exclusively articles) reported on 160 “new” cases of corruption. Some cases of corruption were reported on in the media more than once and in a number of instances there were over three and up to 11 media reports covering the same case. The most reported cases of corruption will be discussed in some detail. 
	 List of publications 
	 Findings and analysis 
	Ratio of media reports to “new” cases of corruption 
	 
	Analysis of “new” cases of corruption 
	 
	 Level analysis: 
	 
	Departmental analysis: 
	Conclusion 



